Skip to main content

Åbent brev til Create Denmark og Producentforeningen

7 juni 2022

Som Chief Content Officer for Viaplay Group retter jeg henvendelse for at udtrykke vores bekymringer vedrørende aftalen mellem Create Denmark og Producentforeningen i Danmark (i det følgende benævnt ”Aftalen”). 

På efterspørgsel af danske forbrugere har vi leveret underholdning til det danske marked i mere end 30 år, og vi investerer i dag mere end nogensinde før i stærkt lokalt indhold. Gennem vores massive investeringer i dansk indhold tilbyder vi et unikt indhold af premium sports-produktioner, reality-tv, dokumentarer og ambitiøse fiktionsserier og film. Vores danske indhold underholder millioner af mennesker, ikke bare i Danmark, men også i andre markeder udenfor Danmarks grænser (primært i Norden, men i stigende grad også i Holland, Polen og Estland, Letland og Litauen) hvor vi har mere end fire millioner betalende kunder i alt. Udenfor Europa er vores danske indhold også tilgængeligt på vores platform i lande såsom USA (og snart) i Storbritannien. Det er dermed vores opfattelse, at vi, ved at gøre dansk indhold tilgængeligt på denne måde, også er med til at tiltrække yderligere investeringer til det danske indholdsmarked.

Vores overordnede mål er at blive den førende udbyder af fiktion i Norden, og bare i år har vi planlagt at lancere minimum 7 danske fiktionsserier og film. Ydermere har vi en betydelig mængde danske projekter i udvikling, da vores ambition er at lancere minimum 10 danske fiktionsserier og film årligt i de kommende år. Dette placerer os blandt de førende udbydere af fiktion i Danmark og dermed en af de største jobskabende virksomheder for medlemmerne af Create Denmark.

Desværre må vi konstatere, at indholdet af Aftalen rummer så store udfordringer for vores forretningsmæssige ambitioner, at det vil påvirke os, og dermed jeres medlemmer i negativ retning. I det følgende vil jeg redegøre i detaljer for vores bekymringer og rationalet bag dem, i håb om, at I vil overveje dem nærmere.

 

1.Rettighedsvederlag  

Det foreslåede rettighedsvederlag i henhold til Aftalen er på et niveau, som hindrer en kommerciel og bæredygtig produktion af lokalt dansk indhold i Danmark.

 

2. Aftalens model for afregning 

Aftalen er blevet beskrevet som værende bygget på en ”succesbaseret model”, men efter nærmere undersøgelse er det tydeligt, at modellen bygger på streamingtjenestens overordnede og samlede abonnements-succes og ikke den individuelle series succes. Vi mener, det bør være omvendt, så det er i overensstemmelse med den tilgang, der er bredt accepteret internationalt. Hvis en serie er en succes, modsvares dette af et øget vederlag og omvendt.

Vi mener, det er mangelfuldt at basere en afregningsmodel på den overordnede succes for en streamingtjeneste, idet antallet af abonnenter er drevet af en række forskellige faktorer, herunder prissætning, pakketering og udvalget af indhold, der tilbydes. For eksempel er vores sportsudbud en vigtig drivkraft for vores abonnenter på tværs af vores markeder, og dette bør ikke inkluderes, når der skal fastsættes rettighedsvederlag for lokalt produceret fiktion. Vi ser det dermed også for værende ulogisk at behandle Viaplay efter samme principper som andre internationale streamingtjenester, der ikke har et sportstilbud. Vi har gentagne gange givet udtryk for dette synspunkt til Create Denmark og Producentforeningen, men har indtil videre ikke modtaget nogen hensigtserklæringer eller fyldestgørende svar på vores forespørgsler.

 

3. Aftalens kompleksitet og datadeling

Aftalen indeholder et princip om rapportering af visse følsomme oplysninger i relation til Viaplay Group – herunder årlig afrapportering af performance for Viaplay og de individuelle serier, så længe de er tilgængelige på platformen – for at kunne udregne de årlige rettighedsvederlag. Vi har aftaler med tilsvarende parter i Norden, hvor der ikke stilles krav om at afgive lignende oplysninger, så vi stiller os uforstående overfor dette krav i Aftalen, som vi finder unødigt og disproportionalt. Denne udregningsmetode vil ikke kun resultere i markant højere vederlag, men er også unødigt kompleks og vil medføre en uhensigtsmæssig høj administrativ arbejdsbyrde.

 

Nuværende danske produktioner

På trods af vigtigheden af de beskrevne forhold er vi meget bevidste om konsekvensen af denne melding for Create Denmark’s og Producentforeningens individuelle medlemmer. Vi vil derfor evaluere allerede igangværende produktioner og invitere Create Denmark og Producentforeningen til, i samarbejde med Viaplay Group, at arbejde henimod at finde en kortsigtet løsning for et mindre antal produktioner inden for de næste to til fire uger. Når denne løsning er udarbejdet, vil vi gerne fortsætte vores samarbejde og søge at identificere en åben og pragmatisk fremgangsmåde med henblik på at opnå en langsigtet løsning. 

Fremtidige produktioner 

Indtil vi har opnået en bæredygtig aftale, ser vi imidlertid ingen anden udvej end at stille udvikling af yderligere danske fiktions-projekter i bero. På længere sigt håber vi, at vi kan finde en farbar vej, så vi igen kan producere fiktion i Danmark, og derved opfylde vores ambitiøse mål om at blive den førende udbyder af danskproducerede film og serier. 

Vi vil gerne understrege, at Viaplay Group er fuldstændig indstillet på at behandle jeres medlemmer på en fair og retfærdig måde, samt at vi er villige til at indgå en langsigtet aftale på sikre vilkår og med et fair rettighedsvederlag til den danske kreative branche. Når den danske kreative branche trives, gør det samme sig gældende for vores danske serier. Vi er derfor meget skuffede over denne udvikling og frygter, at Aftalen, sammenholdt med det foreslåede 6% kulturbidrag, som skal påføres streamingtjenester, vil betyde, at Danmark vil ende som et lav-prioritetsmarked i relation til investeringer i lokalt indhold. Det er vores stærke håb, at vi sammen kan finde en løsning, som sikrer en langsigtet plan for en blomstrende dansk kreativ branche.

 Vi står naturligvis til jeres rådighed for en drøftelse af ovenstående og håber, at I er indstillet på at diskutere en bæredygtig og langsigtet løsning.

 

Venlig hilsen   

Filippa Wallestam

EVP & Chief Content Officer

Viaplay Group AB

Seneste nyheder

24/11/2025

Viaplay Sport henter ny redaktionschef hos DR

Viaplay Sport ansætter Mikkel Worsøe Andersen som ny redaktionschef med ansvar for stationens superligadækning og nyhedskanalen Viaplay Sport News.

14/11/2025

Viaplay løfter sløret: Mere sport på See

Viaplay skruer markant op for sportsdækningen på den populære kanal See, der allerede er hjemsted for Premier League, Bundesliga og store vintersportsbegivenheder. See udvider nu sit programunivers med både UFC og dart – to discipliner med et passioneret og voksende publikum.

13/11/2025

MasterChef Jul er tilbage - premiere 27. november på Viaplay og TV3

Det kimer nu, til MasterChef Jul! Viaplay og Børnecancerfonden har haft et mangeårigt partnerskab, og nu hvor fonden i år markerer sig med sit 30-års jubilæum, har Viaplay, for første gang, startet en indsamling via det populære madprogram – MasterChef Jul – for at støtte det store og vigtige arbejde der føres for børn med en kræftsygdom.

28/10/2025

20 år med Paradise Hotel - premiere på Viaplay i dag

Det ikoniske program har jubilæum, og det skal naturligvis fejres med en række programmer.

23/10/2025

God nyhed til alle Viaplays sportskunder!

Efter succesen med Viaplay Film & Serie-pakken med reklamer sidste år, udvides konceptet fra dags dato til også at omfatte sportspakker med reklamer. Det betyder, at danske sportsfans nu også får mulighed for at se Viaplay til en lavere pris. De nye pakker kombinerer sport, film og serier og giver kunderne frihed til at vælge den model, der passer bedst til deres behov. 

17/10/2025

Konflikterne fortsætter: Livet efter Love Island har premiere i dag

Nu kan du følge Love Island-deltagerne efter hjemkomsten fra villaen på Gran Canaria. 

03/10/2025

Tøfting og Gravesen får deres helt eget fodboldprogram

Viaplay præsenterer om halvanden uge et helt nyt fodboldshow for kunderne, når programmet “Tøffe vs. Graver” ruller over skærmene for første gang. Den gamle midtbaneduo på det danske fodboldlandshold ser frem til at slå dørene op for deres helt eget fodboldprogram, hvor der bliver tacklet igennem, så det synger.  De to profiler vil hver eneste uge debattere de allerstørste historier om Superligaen og danske fodboldprofiler i udlandet, og de gør det på deres helt egen måde: I et direkte sprog og med brystet skudt frem.

30/9/2025

Nikita Klæstrup bliver ny vært hos Viaplay

Journalist, influencer og tv-personlighed Nikita Klæstrup ansættes i Viaplay Group, hvor hun skal stå i spidsen som vært på eget program.

30/9/2025

Sommer i Magaluf, sæson 2 - Mød guiderne og gæsterne fra programmet

Sommer i Magaluf, sæson 2, er vådere, vildere og voldsommere end nogensinde. Anne Plejdrup og Nikolaj Hvidmand er flyttet fast til Mallorca. Nikolaj har ekstra travlt i år, da han både har købt en bar og skal prøve at få nye og gamle guider til at arbejde sammen som et stærkt team. I år vendes nemlig alt på hovedet, når DUF-rejser lancerer et helt nyt guidekoncept. Hvor det før handlede om at sælge, er deres fokus nu flyttet til ægte guideservice: At skabe oplevelser og levere god service over for gæsterne. Hvilke guider og gæster, seerne møder i programmet, kan I hilse på her samt se pressetraileren, og hvad sæson 2 byder på:

29/9/2025

Kunderne strømmer ind for at se UEFA Champions League på Viaplay

Viaplay oplever efter første runde i årets UEFA Champions League en markant fremgang på både nye kunder og seertal. Starten på den nye sæson blev den bedst sælgende Champions League-uge nogensinde, og samtidig har Viaplay opnået sin hidtil største sportskundebase i Danmark samt en rekordhøj base på Premium-pakken målt i direkte Viaplay kunder. Resultaterne vurderes ligeledes at hænge sammen med forbedrede muligheder for kunder, hvor nye tiltag som Viascore og de opdaterede pakker har gjort det lettere for kunderne at vælge og nyde det indhold de ønsker.

22/9/2025

Caroline & Dr. Kølle - Premiere torsdag den 16. oktober på Viaplay og TV3

  Efter lang tids pause fra TV er den tidligere baronesse – Caroline Fleming – tilbage på skærmen,torsdag den 16. oktober kl. 20.00 på Viaplay og TV3, med i den helt nye programserie Caroline & Dr. Kølle.   

16/9/2025 - Sidst opdateret 17 september 2025

Anne og Nikolaj er tilbage i en ny sæson af Sommer i Magaluf – premiere tirsdag den 7. oktober på Viaplay og TV3.

  Magaluf er vådere, vildere og voldsommere end nogensinde. Solen brænder over stranden, musikken dunker fra barerne, og de unge danskere glemmer hverdagens bekymringer mens de kaster sig ud i et virvar af scoringer og syngende bælteslag, når de glemmer regel nr. 1: At drikke med venstre hånd.   

10/9/2025

Nyt program med Christel Trubka: Christels Paradis - helt uden filter, premiere torsdag den 18. september på Viaplay og TV3

Influencer og Paradise-vinder Christel Trubka har i dag, torsdag den 18. september kl. 22.00, premiere på sit nye program Christels Paradise – helt uden filter på Viaplay og TV3.  

18/8/2025 - Sidst opdateret 25 august 2025

Robinson Ekspeditionen er tilbage på Viaplay og TV3 d. 1. september: Her er de 20 deltagere

Inden længe vender Robinson Ekspeditionen tilbage. Hårdere og mere brutal end nogensinde før. Overlev sammen. Vind alene.

15/8/2025

Fra 10 til 20: Schmeichel og Viaplay Premier Sunday vokser markant

Premier League-sæsonen 2025/26 begynder i dag – og Schmeichel, Ljungberg og Stam er stærkt tilbage i Viaplay Premier Sunday-studiet allerede på søndag. Showet sendes direkte fra sidelinjen på Englands største stadions – lige dér, hvor det sker. I denne sæson udvides formatet fra 10 til 20 liveudsendelser, hvilket betyder endnu flere studier af højeste internationale kaliber til seerne på Viaplays platforme. Den britiske tv-vært Jules Breach leder fortsat slagets gang, mens Jan Åge Fjørtoft er reporter.