Den danske vinder af Viaplay Talent Award EN AF DRENGENE får verdenspremiere på den internationale festival Series Mania

8 februar 2023

Den socialt akavede Lau skal bevise, at han er ’en rigtig mand,’ mens han kæmper med sin tiltrækning til en anden dreng. EN AF DRENGENE er et følsomt, sjovt, hjerteskærende og poetisk glimt af en heteronormativ og hypermaskuliniseret kultur i en lille provinsby i Danmark. Viaplay-serien EN AF DRENGENE blev vinderen af Viaplay Talent Awards i Danmark i 2022, og serien får nu verdenspremiere til Series Mania i marts 2023.

Viaplays nye ungdomsserie EN AF DRENGENE udspiller sig uden for en lille dansk provinsby. Her er en gruppe 9. klasse-drenge på vej mod byens traditionsrige manddomstur, som ifølge de entusiastiske voksne på turen ”skal gøre drengene til mænd,” inden deres videre færd mod voksenlivet. Selvom turen er forbundet med ære og prestige, er det ikke alle, der glæder sig. 16-årige Lau kan ikke spejle sig i de populære drenge, der taler om bryster og sniger sig ud for at drikke øl om aftenen. Han er kejtet og kender knap nok reglerne til fodbold, og han kæmper for at leve op til de maskuline idealer og forventninger, han møder fra de andre drenge og fra de voksne, som er med på turen.

Da Lau falder i snak med den charmerende Aksel, som netop er flyttet til byen fra København, ser han for første gang, at man kan være dreng og mand på mange måder. Aksel er fordomsfri, tro mod sig selv og er ikke bange for at skille sig ud eller sige fra over for de andre, og dét fascinerer Lau, som lige så stille udvikler følelser for Aksel. Mødet med Aksel tvinger Lau til at håndtere sine følelser, for snart er det ikke længere muligt for Lau at lade sig om, han er noget, han ikke er.

- Når vi taler om Danmark, beskriver vi ofte os selv som inkluderende, forstående og accepterende. Men når man vokser op i en provinsby, føles det ikke altid sådan. Vi mangler stadig at se mere mandlig queer-repræsentation, og vi mangler at se det portrætteret ærligt. Skønheden ved det første crush, smerten, der kommer fra mobningen, og sorgen, der kommer af presset ved at skulle præstere som ’en rigtig mand.’ Jeg håber, at EN AF DRENGENE kan hjælpe unge derude, der lige nu føler sig som outsidere, siger instruktør Teys Schucany

EN AF DRENGENE er en coming-of-age miniserie på fire afsnit a ca. 17 minutter. Serien behandler kærligt temaer som seksualitet, maskulinitet, mobning og ikke mindst at føle sig anderledes. Det er et følsomt, sjovt, hjerteskærende og poetisk glimt af en kultur i en lille provinsby i Danmark. Selvom Laus fortælling er helt sin egen, beskriver EN AF DRENGENE en almengyldig følelse af at ville finde sig selv, selvom man måske føler, at man skiller sig ud.

Lau spilles af det unge talent Jonathan Tage Pedersen (Klassen, ZUSA) og han får selskab af Jacob Spang Olsen (SALSA), Oliver Tikotzki (Klassen, GRÆNSER, Carmen Curlers), Mingus Hassing Hellemann (Akavet, Far til fire) med flere. Herudover er etablerede skuespillere som Morten Burian (Speak No Evil, Kærlighed for voksne) og Rasmus Botoft (Matadorerne, RIGET EXODUS, Badehotellet) på rollelisten.

I april 2022 annoncerede Viaplay tre vindere af Viaplay Talent Awards, og i Danmark gik sejren til serieskaber Teys Schucany med projektet EN AF DRENGENE, som han udviklede og skrev med sin Super16-medstuderende Frederik Rye. Viaplay Talent Awards er et pan-skandinavisk initiativ, som giver nordiske filmskoleuddannede mulighed for at nå globale seere med lokal nordisk historiefortælling.

- Det er ikke altid nemt for unge talenter at få støtte til deres projekter, selvom de ofte har helt unikke og originale fortællinger på hjertet. Derfor er vi stolte af EN AF DRENGENE, som netop er udsprunget af denne autentisitet og nerve, og som er støttet af Viaplay Talent Awards. EN AF DRENGENE viser med ægthed, hvor svært det kan være at navigere i kønsidealer, skam og hemmeligheder – ikke mindst som queer-person i et lille samfund. Vi er stolte af at fremme repræsentationen af LGBT+ med en serie, som vi mener griber emnet anderledes an end andre danske serier på markedet, siger Filippa Wallestam, EVP & Chief Content Officer at Viaplay Group.

EN AF DRENGENE er skabt af instruktør Teys Schucany og skrevet i fællesskab med Frederik Rye. Serien er produceret af Apple Tree Productions af producer Mathias Bruunshøj Jakobsen, junior producer Rikke Rolver Elk og executive producer Piv Bernth. Executive producer ved Viaplay Group er Anne Borggaard Sørensen. EN AF DRENGENE har verdenspremiere på den internationale festival Series Mania i marts 2023 og på Viaplay i løbet af 2023.

Viaplay Group AB (publ) er den internationale underholdningsudbyder. Vores streamingtjeneste Viaplay er tilgængelig direct-to-consumer i alle nordiske og baltiske lande, Polen, Holland og Storbritannien, og vi ekspanderer hurtigt ved at lancere i USA og Canada i 2023. Hver dag nyder millioner af kunder vores unikke underholdningstilbud, inklusive anmelderroste Viaplay Originals og et uovertruffent udvalg af premium live-sportsgrene. Derudover gør vores innovative indholdskoncept, Viaplay Select, en overbevisende historiefortælling tilgængelig for partnere over hele verden. Fra streaming til tv-kanaler, radiostationer og produktionsselskaber er vores formål at fortælle historier, røre mennesker og udvide perspektiver. Viaplay Group er noteret på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Karoline Graugaard Boisen

PR Project Manager, Viaplay Group Denmark