Glæd dig til gode grin og salte tårer: Viaplays første danske Original-film ’Camino’ får premiere i det nye år

9 december 2022

Hvad gør man, når ens mors sidste ønske er, at man skal gå Caminoen - 260 kilometer under Spaniens brændende sol - sammen med sin irriterende far og med morgenkvalme?

Det forsøger Viaplays først Original-feature 'Camino' at skildre i et humoristisk drama af Birgitte Stærmose , hvor Lars Brygmann og Danica Curcic spiller far og datter. 'Camino' er et vaskeægte familiedrama, hvor de svære relationer for alvor bliver sat på prøve. Filmen er produceret af det danske produktionsselskab MOTOR på vegne af Viaplay Group.

'Camino' er en (k)ærlig fortælling om Regitze (Danica Curcic), som er i begyndelsen af ​​​​​​30 ' erne. Hun har ikke noget arbejde, ingen kæreste og ingen børn. Hun er ordblind og opvokset i et akademisk hjem, men har aldrig følt sig helt accepteret, som den hun er. Da hendes mor dør, befinder Regitze sig et ret eksistentielt sted i sit liv. Hun er blevet gravid, og samtidig kæmper hun med forholdet til sin far, som hun i en længere periode ikke har haft kontakt til.

- 'Camino' er en underholdende fortælling, som på både rørende og humoristisk vis går tæt på den udfordrende familierelation, som mange kan genkende. Det er Viaplays første danske Original-film, som vi har produceret i samarbejde med nogen af ​​de bedste danske kreative kræfter, og vi glæder os meget til at kunne præsentere 'Camino' på Viaplay i løbet af det nye år, udtaler Marlene Billie Andreasen, Leder af Scripted Content DK.

Forholdet mellem far og datter bliver for alvor sat på spidsen, da de opdager, at morens sidste ønske indebærer, at Regitze og hendes far skal gå Caminoen sammen - en fælles pilgrimsvandring i Spanien, som måske kan forbinde parterne på ny. For at ære morens sidste ønske, beslutter de sig for at snøre skoene, men de 260 kilometer fra Astorga til Compostela kommer nu mere til at handle om de levende end de døde.

- Mange har børn, men alle har forældre. Det er den relation, som fylder allermest i vores liv. Det er en del af livet, at man har bagagen med fra ens opvækst, som vi bearbejder og forhandler med hele livet igennem. Jeg synes derfor, at 'Camino' er en ekstrem universel og vedkommende fortælling for rigtig mange mennesker, fortæller instruktør Birgitte Stærmose .

Rollelisten til 'Camino' byder på etablerede navne. I de centrale roller ses Danica Curcic ('Stille Hjerte', 'Kastanjemanden'), Lars Brygmann ('Retfærdighedens Ryttere', 'Rembrandt'), Kristian Halken ('Lykkelige omstændigheder', 'Borgen'), Katrine Greis- Rosenthal (' Lykke-Per', 'Sygeplejeskolen') og den norske skuespiller Christian Rubeck ('Then You Run', 'Mellem os').

'Camino' er Viaplay Groups første dansksprogede Original-spillefilm, instrueret af Birgitte Stærmose, som er kendt for flere danske produktioner og som de sidste fem år har oparbejdet en stor international karriere ('Industry'/HBO, 'The English Game/Netflix) . Filmen er skrevet af  Birgitte Stærmose og Kim Fupz Aakeson  ('Den Eneste Ene', 'Utmark/HBO). Filmen er produceret af Jesper Morthorst og Theis Nørgaard fra produktionsselskabet MOTOR. Filmens Executive Producere er Jesper Morthorst, Birgitte Stærmose og Christian Torpe samt Marlene Billie Andreasen og Anne Borggaard Sørensen fra Viaplay Group.

'Camino' er produceret af MOTOR i samarbejde med MP Film Production med støtte fra Croatian Audio Visual Center Cash Incentive Scheme og udviklingsstøtte fra Det Danske Filminstitut.

Viaplay Group AB (publ) er den internationale underholdningsudbyder. Vores streamingtjeneste Viaplay er tilgængelig direkte til forbrugeren i alle nordiske og baltiske lande, Polen, Holland og Storbritannien, og vi ekspanderer hurtigt ved at lancere i USA og Canada i 2023. Hver dag nye millioner af kunde vores unikke underholdning, inklusive anmelderroste Viaplay Originals og et uovertruffent udvalg af premium live-sportsgrene. Derudover gør vi vores innovative indholdskoncept, Viaplay Select og overbevisende historiefortælling tilgængelig for partnere over hele verden. Fra streaming til tv-kanaler, radiostationer og produktionsselskaber er vores formål at fortælle historier, røre mennesker og udvide perspektiver. Viaplay Group er noteret på Nasdaq Stockholm ('VPLAY B').

Jeanet Bay Rosenkjær

PR Project Manager, Viaplay Danmark