Hvad ville du gøre, hvis din bedste ven blev kærester med din mor? Optagelserne til Viaplays nye originalserie ’Kald mig far’ er i hus

16 august 2022

Ny Viaplay Original er en akavet affære, som går direkte i hjertekulen. ’Kald mig far’ er en komedieserie med Alex Høgh Andersen, Magnus Haugaard og Ellen Hillingsø i hovedrollerne. Serien er produceret af Nordisk Film Series for Viaplay. ’Kald mig far’ har forventet premiere i 2023.

Forestil dig et rigtig godt venskab. Sådan et, hvor I har kendt hinanden hele livet. I gør alting sammen, og I er netop ved at lancere et bæredygtigt cateringfirma, som gør jer til forretningspartnere oveni. Alt er lige, som det skal være. Forestil dig så, at din ven bliver kærester med din mor. Hvad ville du gøre?

For den konfliktsky Emil bliver det mere end et hypotetisk spørgsmål, da han finder ud af, at hans bedste ven, den selvsikre Viktor, er begyndt at date hans mor, Helle. Herfra vendes det hele på hovedet, når Emil skal lære at navigere i den nye virkelighed, og hvor venskabet, som drengene kendte det, for alvor sættes på prøve. Emil spilles af Alex Høgh Andersen (Vikings, The Viking – Narkokongens fald, Skyggen i mit øje), mens rollen som den udadvendte og selvsikre Viktor spilles af Magnus Haugaard (Skyld, Elsker dig for tiden, Centrum). Rollen som Helle spilles af Ellen Hillingsø (Hvidstengruppen II, Advokaten, Dopamin).

Skuespillerne Alex Høgh Andersen og Magnus Haugaard er bedste venner i virkeligheden. Det er dem, der i første omgang kom på idéen til ’Kald mig far,’ og de glæder sig nu til at forløse den sammen.

- Udviklingen af projektet har været en morsom, lærerig og overvældende proces, der kun har givet os mere blod på tanden. Jeg tror de fleste skuespillere har en drøm om at få søsat deres egen originale idé, og at det skulle ske nu føles oprigtigt helt uvirkeligt. Og så er det en kæmpe lykke at kunne lave et projekt som det her sammen med min allerbedste ven. Jeg glæder mig helt vildt, siger hovedrolleindehaver Alex Høgh Andersen.

Skuespillerne har arbejdet på idéen til ’Kald mig far’ i længere tid, og forventningerne er tårnhøje.

- Det er igennem min og Alex’ kærlighed til hinanden, at idéen til projektet er født – og den følelse prøver vi at bringe med igennem hele forløbet. Det har dog slet ikke været en udfordring, da vi er en del af et hold, hvor kemien simpelthen er rigtig god, og hvor der er en generel enighed om hvilken retning, vi gerne vil. Christian Dyekjær, Søren Felbo og resten af holdet er de helt rigtige til at løfte ’Kald mig far’ til nye højder, siger Magnus Haugaard.

’Kald mig far’ bliver instrueret af Christian Dyekjær, som blandt andet står bag serien Guru og spillefilmen Fantasten. Manuskriptet er af Søren Felbo (Sunday, Orkestret, Viaplay Originalserien Friheden).

- Det er min vision at skabe en moderne komedieserie, der emmer af visuelt og fortællermæssigt overskud. En serie, der både vil underholde og samtidigt handler om noget så væsentligt som hvordan vi i 2022 behandler hinanden og vores fælles klode. Det er den største fornøjelse at arbejde sammen med to af deres generations største skuespiltalenter. I det hele taget kan Viaplays seere glæde sig til at se en moderne komedieserie med et ualmindeligt stærkt cast ned til mindste birolle, siger instruktør Christian Dyekjær.

Udover hovedrolleindehaverne kan man glæde sig til at opleve navne som blandt andre Roberta Reichhardt, Johanne Milland, Søren Sætter-Lassen, Peter Gantzler, Lone Rødbroe, Bjarne Henriksen, Lila Nobel, Oscar Dyekjær Giese og Tommy Kenter.

- Da Alex Høgh Andersen og Magnus Haugaard første gang præsenterede deres idé til ‘Kald mig far,’ kunne vi straks se, at her var en enestående mulighed for en unik serie og det har været en fornøjelse at se deres store talent, engagement og humor gennemsyre produktionen af serien og se dem folde denne sjove og absurde historie ud sammen med et ensemble af nogle af Danmarks dygtigste skuespillere. Sammen med det erfarne hold bag har de skabt en unik serie og vi glæder os meget til at præsentere Viaplays seere for denne komedie udviklet af to af Danmarks største skuespiltalenter. Viaplay har annonceret flere end 30 Originals de seneste år, og det er vores ambition at levere mange flere i fremtiden. Vi håber på et fortsat sundt investeringsmiljø og fair spilleregler, som vil skabe de bedste forudsætninger for produktionen af dansk indhold, siger Marlene Billie Andreasen, Head of Scripted Content, Danmark ved Viaplay Group.

’Kald mig far’ er en Viaplay Original, og serien udkommer i seks afsnit a ca. 25 minutter. ’Kald mig far’ produceres af Nordisk Film Series for Viaplay af producere Trin Hjortkjær Thomsen og Laura Frederikke Kragholm. Executive Producer hos Viaplay er Dorte Fuglsang. ’Kald mig far’ har forventet premiere i 2023.

Viaplay Group (publ) er den internationale streaming challenger. Vores streamingtjeneste Viaplay er tilgængelig i alle nordiske og baltiske lande, Polen, USA og Holland. Vi ekspanderer hurtigt, og Viaplay lanceres i Storbritannien i 2022 fulgt af Canada, Tyskland, Østrig og Schweiz i 2023. Viaplay vil have en markedstilstedeværelse i mindst 21 lande ved udgangen af 2023, herunder mindst fem partnermarkeder for Viaplay Select branded indholdskoncept.

Hver dag underholder vi millioner af kunder med vores unikke underholdningsudbud der inkluderer roste Viaplay Originals og et premium udvalg af live-sport. Fra streaming til TV-kanaler, radiostationer og produktionsselskaber er vores formål at formidle historier, røre mennesker og udvide perspektiver. Viaplay Group er noteret på Nasdaq i Stockholm (’VPLAY B’)

Karoline Graugaard Boisen

PR Project Manager, Viaplay Group Denmark