"KLUBBEN" – Se filmen om Brøndby IF på Viaplay

30 november 2023

Loading the player...

Dokumentaren om, hvordan Brøndby gik fra at være en bar mark til en kæmpe klub, kan ses eksklusivt på Viaplay fra lørdag d. 2. december. Oplev de mest ikoniske øjeblikke i Brøndby IF's historie, fortalt af nøglepersoner, legender, spillere og ikke mindst de dedikerede fans. Brøndby IF har været et lysende navn i dansk fodbold siden sin stiftelse i 1964, og nu kan Viaplay invitere seerne med på en enestående rejse gennem klubbens rige historiske arv i dokumentarfilmen: "KLUBBEN".

Historien begynder med pionererne, de visionære skabere af Brøndby IF, og bevæger sig derfra gennem klubbens mest betydningsfulde epoker. Den afdækker de afgørende øjeblikke og de legendariske skikkelser, der har formet klubben til den institution i dansk fodbold den er i dag. Fra banen til bag kulissen, fra amatørafdelingen til BIF A/S, kommer vi med helt ind i kernen af Brøndby IF's sjæl. Sweet & Savory Film Company har skabt filmen i tæt samarbejde med Brøndby IF, så vi kommer helt ind i maskinrummet og hører historierne fra de folk der selv var med da det skete. "KLUBBEN" dokumenterer dog ikke kun de mange højdepunkter, men også kriser og nedturene. Den udforsker ligeledes det dybe kærlighedsbånd mellem klubben, spillerne og de utrættelige fans, der altid er med, både i medgang og modgang.

Det unikke fællesskab

Fællesskabet, frivilligheden og sammenholdet bliver kortlagt som en del af klubbens DNA, med den unikke Vestegnske mentalitet og holdånd, der har været katalysatoren for denne helt særlige del af dansk fodboldhistorie. Med nedslag i fortid og nutid tager filmen os med på en rejse gennem årtierne, hvor man genoplever ikoniske øjeblikke fra Brøndby IF's historie. Der er øjeblikke med de unge talenter, de legendariske familier som Laudrup og Bjerregaard, og ikke mindst de dedikerede fans, der rejser land og rige rundt for at støtte klubben.

Mere end fodbolden

"KLUBBEN" er andet end blot en film om fodbold; det er en hyldest til det, der binder folk sammen som fans. Den handler i lige så høj grad om, hvordan Brøndby IF er blevet en integreret del af mange menneskers hele identitet. Kæmpestjerner fra fodboldens verden, ledere og helt almindelige fans; Alle har de noget fundamentalt til fælles når det kommer til Brøndby IF. Vi ser her hvordan klubben spiller en helt særlig rolle hos dem alle – det er en livsdefinerende tilknytning, en livsstil, en passion og en arv, der går ud over kridtstregerne og ind i folks hjerter. ”KLUBBEN” er en rørende dokumentar, der viser passionen, vækker masser af minder, og giver seeren et fantastisk indblik i Brøndby IF's legendariske rejse.

"KLUBBEN" kan ses på Viaplay fra lørdag d. 2. december

Mads Jørgensen